یزدفردا -مسعود میرجلیلی :دكتر محمد رضا جواهري رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان يزد در نشست مطبوعاتي گفت : نظام مهندسی به صلاح است که رویکرد جناحی نداشته باشد هر چند که عده ای خودشان را به نظام مهندسی ساختمان می چسبانند ولی اینگونه نیست . متاسفانه رویکردی در سالهای گذشته حاکم بوده که مسئولین و متولیان استان یزد بنا به دلایلی پروژه هایی ساختمانی را شروع کردند که بدون ورود به نظام مهندسی ساختمان در حال اجراست و دست ما از چاره کوتاه است و ما حتی برای یک منزل 150 متری نگران هستیم چه برسد به ساختمانهای بزرگ و مسئولانی که این کارها را انجام میدهند باید پاسخگو باشند ولی هر ادله و توجیهی هم که داشته باشند نباید قانون را زیر پا می گذاشتند و بگذارند . متاسفانه مسئولین برخی پروژه ها را بصورت ویژه مطرح می نمایند مثلا پروژه مرکز تجاری شهر که اخیرا هم مشکلی داشت که توسط شما خبرنگاران مطلع شدیم هر چند که سازمان دلیلی نداشت خود را وارد این مسائل کند چون مهندس ناظر آن ساختمان باید پاسخگو باشد و برخورد جدی با متخلفان صورت می گیرد ولی بررسی کردیم و موضوع این بود که در زمان اجرا ریزش اتفاق افتاده اما اینکه نظام مهندسی ساختمان مسئول باشد ما سال گذشته هم به خود شان و هم به شهرداری کتبا اعلام کردیم که وضعیت نظارت پروژه خودتان را مشخص کنید و ناظرین حقیقی در پروژه وجود ندارد و به خودشان و شهرداری یزد هم منعکس کرده ایم که این قبیل پروژه ها که در سطح بالا اجرا می شود باید فردی ناظر از لحاظ قانونی پاسخگو باشد که اینگونه نیست . به شرکت شهرکهای صنعتی یزد هم اعلام کردیم طبق قانون بیایید تحت پوشش قرار بگیرید اما بنا به دلایلی که آورده اند از جمله اینکه ساختمانها بیشتر هزینه بر میدارد نیامدند و پروژه های عظیمی که در شهرکهای صنعتی انجام می شود اگر به مشکلی برخورد کند چه مرجعی می تواند بررسی کرده و پاسخگو باشد .

در مورد ساخت و ساز شرکت آرمان و ساخت هزار واحد مسکونی نقشه ها به سازمان نظام مهندسی ساختمان جهت بررسی اعلام شد و ما هم به شهرداری یزد اعلام کردیم نقشه ها در حال بررسی است ولی متاسفانه صدور پروانه ساخت اتفاق افتاد و بعد آن هم دیگر ارتباط برقرار نشد . و بارها هم به مدیریت شرکت آرمان و همچنین شهرداری یزد اعلام کرده ایم که این پروژه نظارت ندارد . ( مهندس ناظر ندارد ) .

دکتر جواهری در جواب سئوال اینجانب که با توجه به فرمایشات حضرتعالی شما فقط زورتان به مردم عادی می رسد و با دولتی ها و فعالان عرصه ساخت و ساز کاری ندارید و چرا برخوردی با این ساخت و سازهای غیر قانونی نمی شود ؟ گفت :ابزارهای قانونی برای توقف کار نداریم و اگر داشتیم سازمان نظام مهندسی اجازه فعالیت نمی داد و ما فقط می توانیم مکاتبه نماییم و سازمانهای مربوطه از جمله شهرداری باید پاسخگو باشند و مثلا پروژه مسکن مهر از بس فشار می آورند که مثلا می خواهیم وام بگیریم لذا ما نقشه را بررسی می کنیم ولی تاییدیه نمی دهیم ولی شهرداری پروانه صادر میکند مثل شرکت آرمان و ... که سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد تاییدیه نداده اما شهرداری پروانه ساخت صادر کرده است ؟! و نگرانی ما هم همین است که نمی شود جلوگیری کرد و تا زمانی که کارها روال قانونی خود را طبق قانون طی نکند از نظر سازمان نظام مهندسی این پروژه ها قانونی نیست .

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد در جواب سئوال خبرنگار دیگری در مورد ساخت و ساز پروژه آرمان گفت : بیشتر از این در مورد این پروژه توضیح نمی دهم اما به هیچ عنوان تحت پوشش نظام مهندسی نیست و نه تایید شده و نه نظارت و در مورد مجتمع تجاری شهر هم هیچگونه نظارتی از طرف ما نیست و همه بحث ما هم با مسئولان استان و شهرداری همین است که نباید شهرداری پروانه صادر کند و خوشبختانه شورای شهر و شهرداری تعامل خوبی با سازمان برقرار کرده اند و شفاف بوده و ما یک جای دیگر یک روزی باید پاسخگو باشیم و اگر مسائل را نمیدانیم طوری مطرح نکنیم که مشکل ساز شود .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا